Vi er nået til mit sidste kapitel om agil implementering og ADKAR.
Og dermed er vi nået til et meget centralt element i ADKAR forandringsmodellen, nemlig Reinforcement.
Sidst i dette indlæg kan du læse en succeshistorie fra det virkelige liv, som zoomer ind på netop Reinforcement.
Den sidste fase 3 er her, hvor selve ibrugtagningen af "Minimal Viable product" hos kunden starter.
Agil implementering lægger op til, at forretningen tager et mere minimalt produkt i brug fra starten. Et produkt, der giver værdi, men måske ikke er helt udbygget endnu.
Forudsætningen her er - ligesom ved de små løbende forbedringer - at Awareness og Desire er skabt, inden ibrugtagningen starter.
Fase 3 Agil implementering og ADKAR |
Forretningen kender til løsningen, hvilken værdi den giver og har et stort ønske om at tage den i brug, når den kommer. Product Owner har måske leveret nogle release forecasts, som viser en forventet udvikling, så forretningen tidligt kan gøre sig overvejelser om, hvornår gevinsten kan realiseres.
Ellers vil ibrugtagningen starte, så snart teamet releaser første version af produktet.
Her vil Knowledge og Ability være det første fokus. Det kan du læse om i min forrige artikel.
Så her og nu vil vi koncentrere os om Reinforcement.
Det handler om at få forandringen til at holde, så gamle vaner, rygmarvsreaktioner og "plejer" udskiftes med ny adfærd og kompetencer, der holder ved.
Det kan gøres med forskellige indsatser:
- Luk af for gamle måder at arbejde på, hvis det er muligt. Fx lukke det gamle IT-system ned.
- Bevise, at forandringen har effekt. Udfold de gode succeshistorier i organisationen. Brug menings-dannerne.
- Anerkende den gode adfærd med belønninger, omtale - og gerne helt ned på individ-niveau.
- Undersøge der, hvor der måske etableres "work-arounds" eller holdes fast i gamle processer for at komme udenom forandringen. Hvad skyldes det? Hvor er barriererne, modstanden? Har de brug for mere træning eller coaching? Har vi misset A, D, K eller A i modellen?
Hvad kan vi som IT-leverandør gøre for at hjælpe med Reinforcement?
Vi skal gøre kunden i stand til at monitorere, hvordan løsningen anvendes, om adfærden ændres, som den skal.
Dermed kan kunden mere effektivt og målrettet gå ud i organisationen og sætte ind, hvor der kræves en indsats.
Her vil jeg tage udgangspunkt i:
En historie fra det virkelige liv
Jeg deltog for et par år siden i et projekt, der gjorde det muligt for privatkunder at underskrive dokumenter elektronisk i e-Boks.
Det var godt nok før vi transformerede hele udviklingsorganisationen til agil udvikling, men historien er lige så relevant i en agil kontekst.
Business casen var enorm. For hver underskrift, som en rådgiver kunne indhente elektronisk, var der sparet minimum en halv times arbejde.
Tidligt fokus på Reinforcement
Så ret tidligt i forløbet, begyndte vi at gøre os tanker om, hvordan vi ville gøre det muligt for vores banker, at følge med i, om brugerne tog løsningen til sig.
Vi fik lavet et værktøj, hvor banken centralt kunne følge med i hvem der anvendte løsningen. Og hvem, der ikke gjorde. Helt ned på filial- og medarbejderniveau. Det gjorde dem i stand til:
- at følge meget tæt op overfor fx filialdirektøren
- at lave interne konkurrencer mellem filialerne, medarbejderne
- at belønne den rigtige adfærd
- at besøge de filialer, hvor det kneb med ibrugtagningen og finde årsagerne
Og feedback'en fra bankerne var ikke til at tage fejl af.
Det var meget brugbart, og en direkte årsag til, at det lykkedes at få implementeret løsningen helt ude i sidste led i organisationen.
Og dermed få realiseret gevinsten af IT-løsningen.
Det var sidste fase i Agil implementering og ADKAR.
Læs videre, når jeg kaster mig over et nyt emne i nærmeste fremtid.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar